Европска престоница културе "Нови Сад 2022" "КУВАРИ У РЕЗИДЕНЦИЈИ"

Увод

„Сећам се када сам нашао твој профил у кутији“ - речи Владице, координатора пројекта „Кувари у резиденцији“, одузеле су ми дах. Било је то неколико дана пошто сам стигала у Нови Сад, други по величини град у Републици Србији. "Вау! Шта сам ли сам написала на профилу?"
 Моје уши могу да сустигну брзи енглеског језика Европљана, али моја уста не. Нисам успела да га питам под којим околностима је нашао мој профил и који је његов део толико импресиван. Ако будем имала прилику да поново видим Владицу, питаћу га.

novisad2022.rs

„Кувари у резиденцији“ је куварска верзија програма „Уметници у резиденцији“ (AiR – Artists in residence). Кувари које је позвао Нови Сад су осмислили јеловник током боравка. Оно што ме је импресионирало у мојој интеракцји са локалним људима је моћ јапанске хране. Многи Срби који посећују Јапан описују „Даши“ као арому коју памте. Наравно, "Суши" је језик света. Донела сам нови рецепт за суши за ову прилику. Пронашла сам неке суши ресторане у Новом Саду и установила да је идеја сушија мало другачија од нашег. Одустала сам сам јер је било тешко употпунити уобичајени суши мени за недељу дана са састојцима локалног порекла. У међувремену, локални кувар Душан рекао је да је на менију темпура. Са „ТЕРИЈАКИ“ написаним на ромаџију и рецептима са ручно нацртаним илустрацијама са називима јапанских састојака, могли смо да комуницирамо тренутно.

A box in which profiles were posted at a briefing held in Tokyo

О Европској престоници културе

Након повратка у Јапан, датум фотографије на кутији профила кандидата коју сам нашла на рачунару је био фебруар 2018. Пар месеци раније сам чула за Европску престоницу културе. То је културни пројекат у Европи настао 1983. године који се одликује интензивним културним догађајима у неколико различитих ЕУ градова током годину дана са уметницима и организаторима из целе Европе. Године 1993. основан је и Јапански комитет и Јапан је почео да учествује.

www.eu-japanfest.org

Град Нови Сад у Србији ће бити место одржавања овог великог пројекта у 2021. години, па зашто се не регистровати као уметник? Познаник ме је увео у причу. Мој искрени осећај у то време је био: "Па, ја сам куварица. Зар то није место у друштву којем припадају уметници и забављачи?" Чула сам да никада раније није било регистрованих кувара. Било ми је драго што су ми се обратили, „гастрономија” је део културе. Мислила сам да ћу имати среће ако будем повезана са нечим, па сам написала профил на енглеском и отишла на презентацију. Нисам ни сањала да ће ми бити у Новом Саду, четири године касније бити непријатно што се не сећам шта сам написала.

serbian-night.hatenablog.com

Такође сам учествовала на презентацијама и догађајима за умрежавање одржаним у Токију у јесен те године. Тада, 2019. године, сам имала прилике да спремим храну, а упознала сам и пар новосађана који су дошли у Јапан.

„Када сам сазнала да је Нови Сад 2021 одложен за следећу годину због пандемије која се од 2020. проширила светом?“ „Како су Срби које сам срела у Токију и моји пријатељи који планирају да се придруже Србији из Јапана. Да ли су добро?“ Размишљала сам о овоме у време када су се људи уздржавали од непотребних и нехитних излазака. У то време сам учила о српском вину, других обавеза и распореда није било.

КУВАРИ У РЕЗИДЕНЦИЈИ

・Емаил из Новог Сада

Добила сам мејл од Владице из „Новог Сада 2022“ у пролеће 2021. године, пре почетка Олимпијских игара. Планирали су „гастрономски“ програм и питали ме да ли бих учествовала ако будем позвана. Било је то више него што сам очекивала, па сам се у почетку забринула због преваре. Одговорио сам потврдно, под условом да ако могу да отпутујем из Јапана у августу 2022. И нисам очекивала превише. Војна ситуација у Украјини додата је непредвидивој пандемији. Било је то више од годину дана размишљања да ли да идем или не.

www.eu-japanfest.org

・ДОЛАЗАК У НОВИ САД

Чак и да наставим да посматрам ситуацију овако, не би било јасно. Спремала сам се на најгоре спремна да прихватим своју судбину. Слетевши на београдски аеродром у ноћи 8. августа 2022. године, села сам у аутомобил који ме је покупио и кренуо право за Нови Сад.

Следећег дана је из Луксембурга стигла куварица Анне Фабер. Имали смо две мисије. Прва је да преиспитамо традиционалну војвођанску кухињу из сопственог националног угла и креирамо јеловнике који су привлачни људима у Србији и другим земљама. Један од њих би требало да буде вегетаријански мени. Друга мисија је била да се ти јеловници кувају са локалним куварима и да се дегустирају у презентацијама за јавност.

kalendar.novisad2022.rs

Распоред је густ. Од дана када смо стигли, наставили смо да једемо традиционална јела у локалном ресторану. Ако узмем бујон са локалним састојцима и скувам пиринач у српском глиненом лонцу, зар то неће бити нешто укусно? Размишљала сам о плановима за рецепте још од када сам била у Јапану, снажно сам осетила разлику између имиџа сушија који држе људи у иностранству и нашег сушија.

Нисмо имали времена ни да учимо кување. С обзиром на рад и трошкове кувања за многе људе, одустала сам. Предомислила сам се и успела сам да смислим два менија за четврти дан. Рецепт смо предали локалном кувару Душану и замолили га да набави и припреми састојке. Хоће ли доћи гости? Контактирала сам пријатеља или познаника који живи у Србији. Осећала сам се као да с емолим, и дошао је дан реализације у недељу 14. Августа.

・ПРЕЗЕНТАЦИЈА „КУВАРА У РЕЗИДЕНЦИЈИ“

Презентација је одржана у Културној станици „Еђшег“ у Новом Саду. На 45 степени северне географске ширине, летњи дани су дуги а 8 сати ноћу и даље светло.

Photo: Vladimir Veličković

Припреме су трајале дуже него што је планирано, а на почетак смо стигли мало касно. У сали је већ било доста публике. Више него што смо очекивали!

Рецепт сам показала руководиоцу кетеринг екипе који је већ спремао послужење. Одлучили смо ко ће које јело послужити.

Објаснила сам тањир за презентацију локалном кувару Душану, који је кувао за тај дан. Хтела сам да покажем своје посуђе у овој лакираној дрвеној кутији коју сам донела са собом из Јапана.

Photo: Vladimir Veličković

Ен и ја смо одлучили да припремимо говор. Хајде да га скратимо како не бисмо натерали госте да предуго чекају испред хране.

Идемо!

Илустровани рецепт. Јапанска храна је била реч светске класе у абецедном запису.

Енина јела су била сарма са луксембуршким винским сосом од сенфа и кнедле са сосом од мака и шљивама са мирисом цимета.

Док је моја храна прављена у „Балкан Бенту“ са лакираним дрвеним кутијама донетим из Јапана. Унутра сам спаковала два јела: „Јапански ћевапи” са терииаки сосом и пошираним јајима и „Шопска Темпура” инспирисана шопском салатом.

Photo: Vladimir Veličković

Било је много гостију који су са мном разговарали на јапанском и осетила сам захвалност пројапанске земље. Хвала свима који су објавили информације на друштвеним мрежама или позвали пријатеље да дођу. Чини се да је посетило више од 100 људи.

Фотографија за спомен са Ен Фарбер, са којом сам провела недељу дана. Звезда у области гастрономије и телевизије у Луксембургу била је љупка жена која је била дружељубива и талентована.

anneskitchen.lu

Ово је видео који сумира програм за август за „Нови Сад2022“. Убрзо након што видео почне, можете видети кратак увод у презентацију „Кувари у резиденцији“. На баштенском столу за забаву пронађите лакирану дрвену кутију "Балкан Бенто".

www.youtube.com

МАПА РЕСТОРАНА У НОВОМ САДУ

За вас, који волите да једете колико и ја. Представићу вам ресторане Новог Сада у којима сам јела и које сам посетила током овог боравка. Ресторане које сам посетила су препручили локални пријатељи и познаници. Било је укусно свуда као што је препричано. Већина српских ресторана има терасу, а већина људи једе напољу. Међутим, вај фају се може приступити само у затвореном простору, па ако желите да користите интернет, обратите се особљу.

Приступ сваком ресторану се може видети са мапе.Можете видети мапу која покрива ресторане и пијаце на овом линку (*).

Од 2022. године, ово је ситуација превенције инфекције која нас брине. У Србији су гости носили влажне марамице и алкохол да обришу руке или добро оперу руке пре јела. Поред лавабоа је био постер који подсећа на прање руку, а сапун се увек допуњавао. Осећам глобални пораст свести о јавном здрављу.

・РЕСТОРАН „СОКАЧЕ“

Традиционално старо место. Унутрашњост је типична декорација кафане. Ту је и жива музика, удобно и пријатно. Ресторан који бих волела да често посећујем ако је у близини.

・РЕСТОРАН КАФЕ „ВЕЛИКИ“

Ресторан који служи како традиционална војвођанска јела, тако и модерне укусе као што су вегетаријански менији.

・„ПЛАВА ФРАЈЛА“

Популарни локални ресторани у близини реке Дунав. Коначно сам успела да наручим Карађорђеву шницлу коју нисам могао да нађем у другим ресторанима.

・ЦЕПЕЛИН КАФЕ БРОД РЕСТОРАН

Ресторан преуређен из брода који плута Дунавом. Можете јести уз разгледање Петроварадинске тврђаве. Риба са роштиља у реци и вршачка бела вина су веома добри.

・РЕСТОРАН „ЧИКА ПЕРО“

Можете уживати у традиционалном "Сасвим лаганом здравом оброку", али то је шала на рачун локалаца. Јапанци морају да провере запремину када наручују. Ако сте Јапанац, боље је да приликом наручивања проверите са особљем количину хране на једном тањиру.

・САРАЈЕВСКИ ЋЕВАП „КОД ДАКЦА“

То је место за ћевапе у сарајевском стилу, има неколико пословница и 100% је говедина. Кајмак се може понудити са опцијама.

・САРАЈЕВСКИ ЋЕВАП „КОД ДАКЦА ЦЕНТАР

Налази се у центру града, још једна продавница сарајевских ћевапа. Наручили смо тањир пљескавице и кобасице. Бела вина из Сремских Карловаца су такође добра.

・„ПУБЕРАЈ“

Овде смо имали свакодневне састанке и кафић је био основа наших активности. На фотографији се види сендвич од пита хлеба под називом "Брус Ли" који је препоручио власник. Танко исечено месо је лагано пржено са оријенталним зачинима, подсећајући ме на јапански хамбургер од пиринча.

・„РЕКАЛИБРАЦИЈА“ – ВЕГАНСКИ РЕСТОРАН

Омиљено место мојих пријатеља вегетаријанаца је храна за понети поред улаза на Футошку пијацу. Тераса на тротоару са хамбургером од фалафела и тофуа.

・„ГАРДЕН ПИЦА И САЛАД БАР“

Позвана сам на рођенданску забаву у једној лепој пицерији. У Србији је популарна и италијанска кухиња.

・„ВРЕМЕПЛОВ“

Чувена посластичарница коју препоручују многи људи. Желудац ми је био пун, па сам тражио Бајадеру, а било их је по четири!

МАПА НОВОСАДСКИХ ПИЈАЦА

Наравно, постоје супермаркети, али ако желите да купите свежу храну, прво идите на пијацу. Произвођачи продају убрану робу и распродају је у раним поподневним сатима, па је боље куповати ујутру.

・ФУТОШКА ПИЈАЦА

Није било далеко од хотела у коме сам одсела, а скоро сваки дан сам ишала на пијацу. Од хране до свакодневних потрепштина, нижу се мале продавнице.

・РИБЉА ПИЈАЦА

Најпрепорученија пијаца од стране екипе из Нови Сад 2022. На српском се зове рибља пијаца, али углавном је поврће и месо, а ја нисам видео продавницу рибе. Зашто Рибља пијаца? Питао сам Владицу. Рекао ми је да је име које се звало некада када је риболов на Дунаву цветао.

・ЛИМАНСКА ПИЈАЦА

Највеће тржиште међу три пијаце. Енин омиљени. Са широким избором ствари, укључујући дневне потрепштине, изгубила сам се.

Xвала вам што сте прочитали до краја. То је све за извештај „Кувари у резиденцији“. Има много других епизода које нисам могла да напишем, као што је поновни сусрет са пријатељима које сам упознао у Токију, али то ће бити други чланак.

Повезани чланци:

Служила сам до краја презентације, тако да нисам могао да сликам Енину храну. Можете видети њен мени на Еннином званичном Инстаграму.↓.

View this post on Instagram

A post shared by Anne’s Kitchen (@anneskitchen)

www.instagram.com

„Ханами“ је била од велике помоћи у најави.

View this post on Instagram

A post shared by Hanami (@hanamiserbia)

www.instagram.com

Србија је земља пуна изненађења са много аспеката. Зашто не посетите и откријете чар Србије?

Photo: Vladimir Veličković

Једва чекам да вас видим све.